Zeeman is op de duurzame toer. De textielsuper heeft het aandeel duurzaam katoen in de kleding- en textielcollectie verhoogd tot 59 procent. Dat blijkt uit het MVO-jaarverslag over 2021 van het kledingbedrijf.

Dit jaar wil Zeeman het aandeel verder opschroeven tot 70 procent.

Katoen is de belangrijkste grondstof voor Zeeman, maar de productie is milieubelastend omdat er veel water voor nodig is en er bestrijdingsmiddelen en kunstmest wordt gebruikt. Daarom zegt Zeeman steeds vaker voor biologisch katoen te kiezen, want daarvoor worden geen schadelijke chemicaliën en kunstmest gebruikt.

Ook gebruikt het kledingbedrijf gerecycled katoen. Daarvoor worden restmaterialen uit eerdere producties hergebruikt, zodat nieuwe, kostbare grondstoffen bespaard blijven, staat in het MVO-jaarverslag.

“Maatschappelijk verantwoord ondernemen noemen we bij Zeeman gewoon zuinig”, zo stelt CEO Erik-Jan Mares in een persbericht. “Zuinig zijn met de middelen die we nodig hebben en zuinig zijn op de mensen die met ons werken, het milieu en onze maatschappij.”

Het textielassortiment van Zeeman bestaat voor 59 procent uit katoen. Zo maakt het bedrijf onder meer ondergoed, sokken, rompers, theedoeken en badlakens van katoen.

Andere duurzame initiatieven

Naast het opschroeven van het aandeel duurzaam katoen, heeft Zeeman vorig jaar ook het doel bereikt dat minimaal 95 procent van de ververijen en wasserijen een waterzuiveringssysteem heeft.

Verder lanceerde het kledingbedrijf een nieuwe winkelformule en een samenwerking met kringlooporganisatie Het Goed, onder de naam RESALE. Daardoor kan inmiddels in alle vestigen tweedehands kleding van alle merken worden ingeleverd en gekocht. “Door mogelijkheden voor het hergebruiken van kleding actief onder de aandacht te brengen hoopt Zeeman haar klanten bewust te maken van het feit dat kleding gescheiden ingezameld moet worden en niet bij het restafval hoort”, stelt het kledingbedrijf in het persbericht.

Door al die duurzame initiatieven won Zeeman in 2021 de award voor ‘Sustainable retailer of the year’ en heeft het een goede score op de Fair Wear Brand Performance Check.

Zeeman heeft momenteel 1300 winkels verspreid over zeven Europese landen: Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk. Goedkope producten blijven volgens CEO Mares de grote kracht van de keten. "We vinden het belangrijk dat basistextiel voor iedereen bereikbaar en betaalbaar blijft, juist voor de mensen met een kleinere portemonnee, ook in deze tijd met toenemende inflatie."

LEES OOK: Zeeman-oprichter Jan Zeeman is overleden – met deze vuistregels verkocht hij 3,5 miljoen onderbroeken per jaar